Mistä ihmeestä näitä luonnontuotteiden superversioita oikein tulee? Jos miettii lehtijutuissa sekä markkinointi- ja myyntipuheissa käytettyjä nimikkeitä, niin matka tavallisesta luonnontuotteesta supertuotteeksi onnistuu ilmeisesti jollakin seuraavalla keinolla:
- tuote saa lääketieteellisen nimikkeen ja se pakataan folioisiin läpipainopakkauksiin tai steriiliin muoviin
- tuote kuivataan tai jauhetaan ja rahdataan mielellään toiselle puolelle maapalloa
- tuote saadaan markkinoitua kansainvälisille julkimoille, jotka kertovat käyttävänsä tuotetta. Oletettavasti tässä tapauksessa raha kulkee toiseen suuntaan kuin normaalisti tuotteita hankittaessa...
Jos siis olen ymmärtänyt oikein, niin hunaja muuttuu superiksi siinä vaiheessa, kun se pakataan lääketehtaan läpipainopakkauksiiin tai pieniin steriileihin muovipusseihin. Taannoin apteekin tiskillä reseptilääkettä odottaessani huomioni kiinnittyi tablettipakkauksiin, jotka sisälsivät tuoteselosteen mukaan Kanadasta peräisin olevaa kuivattua hunajaa. Totesin farmaseutille, etten ymmärä ollenkaan mitä järkeä on rahdata Kanadasta asti kuivattua hunajaa kun sitä kuivaamatonta alkuperäistuotetta on saatavilla vaikkapa naapurin mehiläistarhaajalta. Farmaseutti ainakin väitti olevansa kanssani samaa mieltä...
Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa? Pitäsikö jokaisen torikojun ja myyntihyllyn reunassa lukea, että nämä puhtaat ja terveelliset suomalaiset hunajat ja marjat eivät ole ainoastaan superfoodia vaan suorastaan hyperfoodia?!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti